Allt om linser!

Jag använder mig av två par linser, båda är färgade och utan styrka. Ett par bruna linser, vilka är från Cybershop och är något random märke..? De är linser som håller 1 år, dvs ungefär 360 gånger i daglig användning. De andra linserna är blåa och de kommer från Varillisetlinssit.com och är av märket Freshlook Colorblends. Dessa linser är månadslinser, vilka då håller ca 30 gånger i daglig användning. Personligen tycker jag mera om de blåa linserna, de är mycket tunnare och bekvämare att använda.

Då kommer vi till frågan; Är det svårt att använda linser? Jag fick mina första linser för snart ett år sen. Då jag skulle lägga på dem för första gången stog jag och kämpade i minst en halvtimme, eftersom jag fick obehag av att försöka lägga något i ögat,speciellt då det är FÄRGADE linser, tycker det skulle vara en annan sak med vanliga linser man använder istället för glasögon. Jag fick i dem tillslut, första användningsgångerna hade jag huvudvärk och såg oklart, men det försvann sen då man blivit van. Nu lägger jag på dem snabbt, utan svårigheter. Så såhär skulle jag svara på frågan; Övning ger färdighet! Men det är inte "sååå" svårt egentligen, bara man blir van med det. :)

Nu till en liten tutorial om hur man ska använda linser:



1. Ta fram allt som behövs, dvs linser och linsvätska, öppna klart alla förpackningar, så du slipper röra i allt senare. Tvätta händerna noga och torka i en ren handduk.

2. Plocka upp den högra linsen ur ditt linsfodral och lägg linsen på handflatan. Droppa ett par droppar linsvätska på linsen och gnugga sedan FÖRSIKTIGT med pekfingret på den. Ta sedan upp linsen mellan pekfingret och tummen och skölj av linsen med linsvätska. Jag använder mig av linsvätska för mjuka linser, vilket är vanligast, men ta ALLTID reda på vad dina linser ska ha för vätska, annars förstör du linserna OCH dina ögon!



3. Då du rengjort&sköljt av linsen ta den på ditt pekfinger. Se till att linsen är rätt väg, detta kan du göra genom att försiktigt pressa linsens kanter mot varandra med pekfinger och tummen. Om linsens kanter går imot varandra är den rätt väg, men om linsen viker sig mot fingrarna är den fel väg.

4. Med handen du har linsen på(i mitt fall vänstra,eftersom jag är vänsterhänt)håller du lite ner det undre ögonlocket och med den fria handen drar du upp övre ögonlocket, så ögat öppnas så mycket som möjligt. Rikta blicken uppåt och för försiktigt in linsen i ögat. Blinka några gånger och så är linsen på plats! Ifall linser "torkar" är det bara att skölja den med lite linsvätska och sedan försöka sätta in linsen igen.



5. Så! Då var den högra linsen i, så gör du precis likadant med den vänstra linsen.


6. Töm linsfodralet från linsvätskan,

7. Skölj linsfodralet med linsvätska och

8. låt linsfodralet torka.

Sen går vi till hur man tar bort linserna;


1. Tvätta händerna ordentligt! Böj huvudet ner och rikta blicken uppåt/åt sidan. Dra försiktigt ut linsen ur ögat och placera den på handflatan.

2. Rengör linser precis likadant som jag beskrev tidigare i punkt 2.

3. Fyll linsfodralet med ny linsvätska och lägg i linserna i varsin behållare, på med locket och förvara linserna i rumstemperatur, men skymt för ljus.

Enkelt eller hur? :)

Här är ännu lite saker som är bra att tänka på när man använder linser:

- sov ALDRIG med linserna på! Förutom om du har day&night linser..
- om du använder smink, lägg i linserna FÖRE du sminkar dig. Tänk dessutom på att använda så lite eyeliner som möjligt, och se till så eyelinern inte kommer i kontakt med linsen.
- duscha/simma inte med linser. Rekommenderar inte själv heller att idrotta med dem, har gymmat med mina linser och det brukar bli ganska jobbigt..
- läs instruktionerna noga på linspaketet före användning! Mina intstruktioner är bara vägledande så ni ska veta lite mer om ni vill skaffa linser.
- besök en ögonläkare före du börjar använda linser, speciellt om du ska ha linser med styrka(själv gjorde jag inte det, men ni behöver ju inte vara lika osmarta, hehe..).


Sådär, that's about it! Om ni har frågor/kommentarer angående linser eller detta inlägg (var man kan köpa osv..) så kommentera gärna i dethär inlägget, all feedback är bra! Lycka till med era linser. :)

Kommentarer
Postat av: Ida

Superbra inlägg med bilder och hela kitet! Vill tipsa om en annan sida som också har massor av bra tips på hur man sköter om linser, Linsskötsel.se, där jag lärde mig massor av bra grejer när jag var nybörjare :)

2011-11-17 @ 17:17:14
URL: http://www.linsskötsel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0