TODAY + svar på tal

Skola, matteprov som gick bra(?!), ströva på stan, schteeka hemma på balkongen, gymma som en galning, duscha och vara helt totalt slut. Det är orden jag kan beskriva dagen med i stort sett. Är så himla trött, men före jag ska sova ska jag svara på några frågor/kommentarer;

Postat av: caroline

kanske lite för privat fråga men röstade du? och vem röstade du på? :)

 

 

hellou! Jag hade ju somsagt rättighet att rösta i riksdagsvalet, men bestämde mig för att inte rösta. Ansåg att inget parti eller ingen människa passade mig i smaken. Om jag röstat hade jag säkert röstat på nån från SFP, typ. :)

Postat av:anonym

"Språkfrågan kommer förr eller senare nu leda till att svenskan blir ett minoritetsspråk"

inte för att jag på någotvis hejjar på perussuomalaiset eller inte vill att finlandssvenskan ska finnas, men är inte finlandssvenskan redan en minioritet i vårt land? det är trots allt bara (om jag inte minns helt fel) runt 6% av finländarna som är svenskspråkiga. det är nog en minioritet i mina ögon i alla fall...

 

Det är en minoritet, men inte ett minoritetsspråk. Svenskan är fortfarande det andra officiella språket i vårt land. Vet inte hur du uppfattade vad jag skrev, men hoppas mitt svar duger, haha! :) Menade iallafall att svenskan kommer slopas från att vara officiellt språk, vilket INTE är bra! :(



Kommentarer
Postat av: Anonym

jo, svenska är det andra officiella språket i finland, men det är ändå ett minioritetsspråk eftersom vi finlandssvenskar är en minioritet. eikö?



å om du inte röstade kan du väl egentligen inte klaga på hur det gick i valet? kanske din röst int sku ha ändra så mycket, men ändå...

2011-04-18 @ 22:20:39
Postat av: sara

svenskan kommer nog antagligen att fortsätta att vara ett officiellt språk i Finland, det skulle vara mycket, mycket svårt att ändra på ett officiellt språks status i vårt land eftersom det är inskrivet i grundlagen att det skall vara så. Det man vill ändra på är ju den s.k. tvångssvenskan, inte svenskans ställning som officiellt språk :)

2011-04-19 @ 17:20:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0